Mmmmmmm

Ikväll i mitt hjärna är bara mat!
Hur kan detta vara möjligt?
Jag ville kola up lite fakta om Dadlar och till slut så blev det allt det här……..




Vad kan jag säga, jag har inga ord. Jag åt en helt paket just nu av de!
Är det ens bra?
Jag tror att allt i stora kvantitet är skadligt!

Men jag har en till last!
Fikon♥


Mums….

VAD ÄR NYTTIGAST? FIKON ELLER DADLAR?

De glänser med att vara mycket nyttigare än vanligt godis, men sedan skiljer sig deras vägar åt, för i nyttighetssammanhang är de torkade fikonen helt överlägsna dadlarna.

Torkad frukt är i alla avseenden ett förträffligt alternativ till godis, choklad eller andra sötsaker. Utöver den naturligt söta smaken bidrar den torkade frukten med värdefulla vitaminer och mineraler och ofta även en lång rad mikroskopiska växtämnen som stärker immunförsvaret och hjälper kroppen att hålla vinterns förkylningar borta. Två av de mest populära är torkade dadlar och fikon. Båda glänser med att vara mycket nyttigare än vanligt godis, men här skiljer deras vägar sig åt, för i nyttighetssammanhang drar de torkade fikonen ifrån dadlarna helt.

Fikon näringsvärde per 100g färsk frukt:

  • fibrer 2,5 g
  • energi 244 kJ/58 kcl
  • kolhydrater 11,7 g
  • fett 0,3 g
  • C-vitamin 2 mg
  • järn 0,4 mg
  • vatten 84 g

 

Dadeln är rik på vitamin A, flera B-vitaminer, kalcium och järn. Innehållet av kalium och niacin är också hög. Energi- och sockerhalt i torkat fruktkött är mycket hög. Kärnan innehåller protein och dadelfröolja. Dadeln är egentligen ett bär.

Dadelns näringsvärden per 100 g torkad frukt:

  • fibrer 6 g
  • energi 1 253 kJ/299 kcl
  • kolhydrater 68 g
  • fett 0,4 g
  • C-vitamin 0 mg
  • järn 1,3 mg
  • vatten 22 g

Ja, så nu vet ni:)♥


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0